Top Posts
Kultbilen over dem alle genopstår
I30 imod strømmen
Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i Alperne
VW Golf GTE – en GTI til det halve?
Italiensk fotomodel på alle fire
Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur
Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt
AMG’s 911-udfordrer
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
Nyheder

Ferrari power for peanuts

af Brixen 20. oktober 2014
skrevet af Brixen 20. oktober 2014

Præcis som i Zuffenhausen taler General Motors, når det gælder Chevrolet Corvette, om en evolution frem for revolution. Du er derfor ikke i tvivl om, at det er den nye Corvette straks du ser den nye C7. Alligevel er det kun meget få dele der går igen fra C6, og ingeniørerne praler med at Corvette C7 på alle punkter er bedre, lettere, hurtigere og mere ”grøn” end foregængeren. Den almindelig C7 er sindsyg fed i sig selv og 6,2-liters V8’eren med 466 hk og 630 Nm har alle de muskler en normal person nogensinde vil få brug for. Motorcar har kørt den og vi er ellevilde.

corvette z06

Men for dem der ikke er helt “normale” findes en særlig Corvette. Z06 er blandt kendere og Corvette-connoisseurs kult som en 911 GT3 er det hos Porsche. Og den nye C7 Z06 er vildere end ever…
Den har ikke længere en stor 7-liters V8 men er derimod downsized til 6,2 liter (ligesom en normal C7). Eller – downsized er nok det forkerte udtryk! Monteret med en nyudviklet Eaton kompressor på 1,7 liter og med op til 20.000 o/min yder Z06 nemlig 650 hk. Motoren er i aluminium og har både advanceret ventilstyring, cylinderfrakobling og tørsumpsmøring. I forhold til Corvette C7 har motoren andre topstykker, indsugningsventiler af titanium, stærkere plejlstænger, højere kompression, smedede stempler og manifold i rustfrit stål. Forbruget er bedre end i forgængeren men den nye super-vette er langt hurtigere.

corvette z06

Z06 er markant bredere end den normale C7. Hele otte cm bagtil og godt 5,5 cm foran. Med bredere sporvidde æder Z06 kurver til morgenmad – og de mange spoilere sørger for masser af downforce så biddet i asfalten er så effektivt at der næsten kommer ridser. De klæbrige Michelin dæk er ligeledes en faktor. Pilot Super Sport dæk er standard men tilvælg Z07 Performance Pakke og gummiet opgraderes til Michelin Pilot Sport Cup dæk, size 285/30ZR19 for og 335/25ZR20 bag. Med pakken kommer også gigantiske Brembo kulfiber bremser på 390 mm.

corvette z06

Med Drive Mode Selector køreprogramsvælgeren kan du vælge mellem fem motorstyringsprogrammer, ligesom den adaptive undervogn og spærredifferentialet lader sig justere med den store drejeknap mellem sæderne. Faktisk er der hele 12 parametre du kan indstille på hver fem forskellige måder. Z06 fås enten med 7-trins manuel gearkasse, der selv kan give automatisk mellemgas ved nedgearinger, eller en 8-trins automtatgearkasse, hvor du så har skiftepaler bag rattet, og som skulle være lige så hurtig som Porsche’s PDK-dobbeltkoblingstransmission. En manuel gearkasse i en 650 hk sportsvogn er efterhånden helt og aldeles uhørt! Hatten af for det og det vidner lidt om at Z06 er særdeles hårdkogt herrevogn. Gearkassen har iøvrigt dens egen oliekøler.

corvette z06

Z06 fås i øvrigt for første gang som cabriolet. Alurammen i den nye C7 er nemlig så stiv at man har kunne lave en åben version uden at gøre den voldsom tung med en masse forstærkninger. Faktisk skulle den åbne C7 Z06 være 20 procent stivere end den gamle Z06 Coupé.

Z06 lanceres i starten af 2015 så prisen kender vi ikke endnu. Men i forhold til performance og præstationer bliver den billiger end alt andet i den katagori. Så C7 Z06 ligner vel lidt et mareridt for bosserne i Maranello og Zuffenhausen – men en drøm for alverdens sportsvogns-entusiaster…

C7CorvetteFerrari-killerGeneral MotorsPorche-killersupercarTrackdayZ06
0 kommentar
0
FacebookTwitterPinterestEmail
Brixen

forrige post
Træk til højre Porsche 911
næste post
Raffineret og delikat muskelbil

You may also like

Kultbilen over dem alle genopstår

21. august 2021

I30 imod strømmen

7. marts 2019

Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i...

5. oktober 2018

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 –...

10. juli 2016

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016

Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

24. november 2015

AMG’s 911-udfordrer

27. maj 2015

991 GT3 RS – en motortosses drømmebil

24. april 2015

Giv din mening til kende Cancel Reply

Gem mit navn, email, og website i denne browser for næste gang jeg kommenterer.

Instagram

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt


Tilbage til top
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt

Read alsox

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur

10. juli 2016

Porsche’s egen 911-killer

4. februar 2015