Motorcar

WROOM WROOM

Brixen februar - 4 - 2015

cayman GT4-1

Der bliver kamp til stregen for at få fingre i Porsche’s nye Cayman GT4, udviklet af Porsche Motorsport ligesom GT3 og alle Porsche racerbilerne, og noget nær den perfekte drivers-sportsvogn. Lige så hårdkogt som 911 GT3, men et tandhjul mere involverende. Modsat storebror 911 GT3 fås Cayman GT4 nemlig udelukkende med den herlige 6-trins manuelle transmission kendt fra de andre Cayman-modeller. Og dét er noget mange GT3-købere har sukket efter da den nye GT3 (991-udgaven) jo udelukkende fås med en special dobbelkoblingstransmission. Lynhurtig, men lidt … skal vi sige, mindre involverende end en manuel gearkasse. Gearingen er den samme som på GTS-udgaven og den lækre mellemgas ved nedgearinger-funktion er her også, men kan naturligvis slås fra til de der selv mestrer heel’n toe-teknikken.

Alle der tidligere har været så heldige at køre en Cayman kan berette om en bil i perfekt balance, og selv GTS-modellen, den hidtil mest powerfulde Cayman, skriger på flere kræfter. Det får GT4-udgaven nu endelig. Med en neddroslet udgave af 911 Carrera S-motoren, en 3,8 liters 6-cyl. boxermotor, yder Cayman GT4 ifølge Porsche selv mindst 385 hk, hvilket er 45 hk mere end den hidtige Cayman-topmodel, GTS. Det røde felt begynder ved 7.800 o/min. Motoren er modsat GT3 ikke med tørsump, men Porsche lover, at Cayman GT4 alligevel kværner Karosellen uden olietryksproblemer. Apropos Nürburgring, så mener Porsche, at en omgang i Cayman GT4 er overstået på bare 7:40 minutter.

cayman GT4-2

Vægten er 1.340 kg og næsten hele undervognen stammer fra GT3-hylderne hos Porsche Motorsport. Der er et væld af justeringsmuligheder, både affjedningens hårdhed og højde, cambervinkelen og krængningsstabilatorernes hårdhed kan finjusteres til ethvert temperament. På bagakslen har GT4 et makanisk LSD-differentiale med Torque Vectoring-systemet, der sørger for at bremse det inderste hjul i kurverne og på den måde hjælper bilen hurtigere igennem og modarbejder understyring. I øvrigt er GT4 30 mm lavere end en normal Cayman. Justérbar PASM-undervogn er selvsagt standard på Cayman GT4. Der er to indstillinger: Normal og Sport.

cayman GT4-8

Cayman GT4 kører på 20″ letvægtsfælge med 245 mm klæbrig gummi forrest og 295 mm brede bagdæk. Det giver plads til store 380 mm skiver både forrest og bagest. Dog er der 6-stemplede calipre foran mod 4-stemplede bagest. Har du tænkt dig at køre 24 times løb, eller er du blot typen der ikke går ned på udstyret, kan du sågar opgradere til keramiske skiver i den voldsomme dimension af 410 mm.

cayman GT4-4

I kabinen sørger ægte sportssæder for at holde chaufføren i fast jerngreb i enhver situation. Naturligvis har Porsche nænsomt garneret med alcantara både på sæder, rat og andre steder i interiøret, så du ikke er i tvivl om, at du sidder i en bil der mener det alvorligt.

Det samme vidner den enorme hækspoiler om. Ved bilens tophastighed genererer Cayman GT4 100 kg downforce.

cayman GT4-6

Modelinfo:
6-cyl, 3.800 ccm
ca 385 hk ved 7.400 o/min
420 Nm ved 4.750 o/min
Topfart: 295 km/t
0-100 km/t: 4,4 sek.
Køreklar vægt: 1.340 kg
Prisgæt: Lidt billigere end den billigste 911’er (Godt 1.9 million kr.)

Porsche Cayman GT4 er på gaden til foråret. Men pas på med at parkere bissen hvor som helst. Se hvorfor i Porsche’s reklamefilm nedenfor…

Kategorier: Nyheder

Svar


© 2015 Motorcar