Motorcar

WROOM WROOM

Brixen april - 24 - 2015

Porsche-911_GT3_RS

Der er ikke mange der kan følge med Porsche i øjeblikket. Ihvertfald ikke hvis du har hang til sublime trackdays-våben. For nylig viste Porsche den mest hårdkogte Cayman (GT4) til dato men nu kommer storebror 911 med en endnu mere giftig sag. Det überste hvis du er trackday-entusiast og Porsche-connoisseur. 911 GT3 RS!

Siden den første 911 RS-model, (RennSport) så dagens lys har det været kongen blandt 911’erne. Ihvertfald blandt puristerne. Og samlerne. Alle RS-modeller har været en særdeles fornuftig forretning hvis du var så klog eller heldig at kunne få fingre i en i starten af dens levetid. Og det bliver den nye 991 GT3 RS helt sikkert også. Faktisk er der allerede en lang kø for at få lov at købe en. Kør i den et par år og sælg den for det dobbelte. What a deal!

Porsche-911_GT3_RS

Alene når du kigger på billederne af den nye GT3 RS forstår du hvorfor dén bil er så eftertragtet. Men endnu mere fascinerende bliver det når du dykker ned i detaljerne og præstationerne. Den 4-liters 6-cyl. boxermotor æder næsten 9.000 o/min. og yder 500 hk. Momentet er på 480 Nm. Topfarten er 310 km/t og 0-100 km/t tager sølle 3,3 sekunder. Bestemt, der findes andre superbiler der er lige så vilde, ja sågar endnu vildere. Men det vil være meget få af der rent faktisk kan hænge på en GT3 RS på en racerbane. Ifølge Porsche napper den en omgang på Nürburgring på 7:20 minutter, hvilket er syv sekunder hurtigere end Carrera GT, og fire sekunder hurtigere end 997 GT2 RS (650 hk). Den køreklare vægt for GT3 RS er 1.420 kg uden fører, hvilket er ca 15 kg lettere end GT3, som dog ikke har wideline body. Vægtbesparelsen er primært hentet kva magnesium tag og kulfiber frontklap og motorhjelm.

Porsche-911_GT3_RS

Teknik:
Den 4-liters motor, eller 3.996 ccm for at være helt præcis, bygger på den 3,8-liters boxer fra den almindelige GT3. Men i RS-udgaven er den altså forøget næsten 200 ccm og yder desuden 25 hk og 40 Nm mere. Ikke overraskende har GT3 RS ligesom GT3 7-trins PDK transmission. Nogle få “oldschool” purister havde måske håbet på en ekstra udgave med manuel gear men sådan bliver det ikke. Ikke umiddelbart ihvertfald!

GT3 RS har PASM adaptiv undervogn med to indstillinger, med-styrende bagaksel samt Torque Vectoring Plus-systemet. Og nå ja, for at toppe det af naturligvis et avanceret limited slip differentiale. Alt naturligvis standard. GT3 RS kører på 20″ fælge svøbt i klæbrig Michelin Pilot Sport Cup 2 dæk i str. 265/30R20 foran og 325/30R20 bagtil. 6-stemplede calipre klemmer om 380 mm stålskiver for. Skiverne måler også 380 mm bag men her nøjes GT3 RS med 4-stemplede calipre. Har du penge kan du naturligvis få. PCCB kulfiberskiver er dyrt ekstra-udstyr som kun de mest inkarnerede racerkørere i virkeligheden har brug for.

Porsche-911_GT3_RS

Der er masser af aerodynamiske detaljer der skaber downforce og køling til bremser og motor. Bemærk eksempelvis luftindtagene foran baghjulene. Da de første spionfotos af GT3 RS dukkede op for et års tid siden blev der spekuleret i om den kommende Rennsport-gadebil mon havde turbo. 991 Turbo har som bekendt de samme luftindtag. Der var mange der mente det var en naturlig udvikling, men endnu flere der frygtede at GT3 RS ville få turbo. Heldigvis holder RS-afdelingen fast i en brutal sugemotor – endnu. Og det skal vi være glade for hvis du spørger Motorcar. Lyder den og opfører sig lige så godt som den sidste GT3 RS (997) – og det gør den jo nok – så er det meget få motorer, og biler i det hele taget, der kan måle sig. Du kan i øvrigt læse mere om 997 GT3 RS og en jomfruelig tur på Nürburgring lige her.

Porsche-911_GT3_RS

Indefor i kabinen er det ikke overraskende busines-as-usual. Masser af alcantara og omklamrende skålsæder i kulfiber magen til dem i 918 Spyder. Club Sport pakke med bur, forberedt til hovedafbryder, 6-punkts seler og en stor ildslukker er selvsagt standard.

Ventelisten bliver lang på denne så skynd dig ned til din Porsche forhandler hvis du har hang til en 997 GT3 RS. Det bliver helt sikkert fantastisk – både for din sjæl og din investeringsportefølje.

Modelinfo:
6-cyl. boxer, 3.996 ccm
500 hk ved 8.250 o/min
480 Nm ved 6.250 o/min
Topfart: 310 km/t
0-100 km/t: 3,3 sek.
Køreklar vægt: 1.495 kg
Pris: 3.906.345 kr.

Kategorier: Nyheder, Trackday

Svar


© 2015 Motorcar