Farven hedder AMG Green Hell Magno og så ved du hvad du skal forvente. Farven er naturligvis en understregning af, at AMG GT R er udviklet på Nordsløjfen, der som bekendt også går under navnet “Det grønne Helvede”. GT R bliver den nye topmodel hos AMG fra næste år og den bil der især skal kapres kunder fra er Porsche 991 GT3 RS – de rigtig hårde gutters ultimative og foretrukne våben i Det grønne Helvede.
Hjertet består af samme 4-liters V8 med biturbo som i den hidtidige topmodel, GT S. Men i stedet for 510 hk yder den i GT R 585 hk. De ekstra kræfter er blandt andet hentet med hjælp fra et andet udstødningssystem, ny software og nye turboer. Et lettere svinghjul gør desuden speeder-responsen hurtigere. Derfor er R marginalt hurtigere, 0,2 sekunder i sprinten til 100 km/t og 8 km/t på toppen (3,6 sekunder og 318 km/t). Det er nu især i aerodynamik og undervogn at R-udgaven er langt mere hårdkogt end GT S. Det hele går nemlig ud på at sætte Porsche 991 GT3 RS på plads på Nordsløjfen.
Sporvidden er øget både for og bag med hhv. 46 mm og 57 mm. Det giver bedre traction og mere fart i kurverne. De smedede fælge er 10 x 19″ forrest og 12 x 20″ bagerst og er svøbt i klæbrige Michelin Pilot Sport Cup-2 gummi størrelse 275/35ZR19 og 325/30ZR20. Aktive spoilere popper frem i fronten ved 80 km/t, den enorme hækspoiler kan indstilles og en ny diffuser sørger for endnu mere aerodynamik og greb. Derudover har GT-R, ligesom Porsche 991 GT3 RS i øvrigt, fået medstyrende bagaksel (op til 1,5 grad). Undervognen lader sig selvsagt elektronisk indstille til forskellige hårdhedsgrader. Tractionskontrollen er derudover indstilbar i 9 forskellige settings.
For at lige sætte prikken over i’et er taget lavet af kulfiber. Jo, AMG mener det tydeligvis alvorligt med GT-R.
Forvent at AMG afslører video og en omgangstid, der sætter Porsche 991 GT3 RS på plads inden længe. Prisen for bæstet er ikke afsløret endnu men bestillingsbøgerne skulle åbne til efteråret og levering være muligt fra marts 2017. Vi følger sagen…