Top Posts
Kultbilen over dem alle genopstår
I30 imod strømmen
Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i Alperne
VW Golf GTE – en GTI til det halve?
Italiensk fotomodel på alle fire
Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur
Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt
AMG’s 911-udfordrer
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
NyhederVintage

Shelby GT350H under hammeren

af Brixen 31. oktober 2014
skrevet af Brixen 31. oktober 2014

Shelby GT350H

Build for the track – sold for the street!
Sådan lød sloganet tilbage i 1965, da de første Shelby GT350, baseret på Ford Mustang Fastback GT 4-speed (jeps, sådan en som Motorcar har i garagen) blev sendt på gaden.

I 1965 var en GT350 altid wimbledon white. Tilvalg var guardsman blue Le Mans striber. Det er garanteret sådan de fleste husker en Shelby GT350. Bagsædet var fjernet og udstødningen var temmelig voldsom. Undervognen var strammet op og bremserne større. En særlig R-model blev straks en frygtet modstander på racerbanerne og vandt utallige motorløb.

I 1966 skete der lidt ændringer (til det mindre hårdkogte) og der kom også flere farvekombinationer til. Nu lugtede Shelby dollars, for GT350 var allerede blevet et hit. Imidlertid var 1965-modellerne en dårlig forretning for Ford, og desuden mente Ford forhandlerne, at man kunne sælge endnu flere GT350’ere, hvis bare bilen havde bagsæde og den ikke larmede helt så meget. Suk, tænker du. Ja regnskabsfolk har det med at ødelægge alt det sjove – også dengang. Nuvel, selv om GT350 i 1966 blev en smule mindre hårdkogt (nu kunne du også få automatgear), og tillige blev produceret i meget højere antal (der blev solgt 4-gange så mange GT350 i 1966), skete der noget interessant. Det amerikanske biludlejnings-selskab, Hertz, havde nemlig oprettet The Hertz Sports Car Club. Ideen var at voksne, og derfor formodede fornuftige, personer til en lidt højere leje kunne opleve fornøjelsen ved at køre en rigtig sportsvogn. For 17$ pr dag eller 70$ pr uge, plus 17 cents pr mil, kunne du køre afsted i en Shelby GT350. Hertz bestilte i alt 1.000 stk, og de fik sågar egen modelbetegnelse; GT350H. I folkemunde blev de nu hurtig kendt som “Rent-a-Racer“. For billigere racerbil fandtes ikke. Lej en GT350H til weekenden, kør racerløb og aflevér den igen om mandagen. Det var et perfekt set-up, det kunne selv fornuftige mennesker se. Og selvom Hertz betalte i dyre domme for skifte bremser og dæk i eet væk var PR-værdien enorm. 800 af GT350H’erne var sorte med guldfarvede Le Mans striber. De resterende 200 var en blanding af de farver man i 1966 kunne få en GT350 i. Det var rød, hvid, blå og grøn, mange af dem fik desuden de guldfarvede Le Mans striber.

Shelby GT350H

Og det bringer os til denne Shelby GT350H, med chassisnummer SFM 6S564, der skal under hammeren hos RM Auctions den 15. november 2014. Den forventes at blive solgt for 100.000 – 150.000$. Det kan umiddelbart synes relativt billigt. Andre Shelby GT350 er tidligere blevet solgt til langt højere beløb. Årsagen skal findes i motorrummet. Her lægger den originale 289 kubiktommer (4,7 liter) V8-motor nemlig ikke længere.

Shelby GT350H

Der er nu ikke grund til at være trist, ihvertfald ikke hvis du har tænkt dig at bruge bilen til andet end at stå i en åndsvag udstilling. Denne GT350H er i 2003 blevet totalrenoveret og ombygget til en rigtig racerbil, der med succes har deltaget i flere klassiske motorløb. Motoren er et bæst af en V8. På 295 kubiktommer (4,8 liter), en kompression på hele 12.7:1 og moderne custom-polerede topstykker, samt en enorm BLP 750 CFM Winston Cup racer karburator, yder den efter sigende mere end 550 hk. Originalen havde 271 hk! En 4-trins racergearkasse fra Jerico, Hurst shifter og Cobra racerundervogn med skivebremser hele vejen rundt sørger for, at denne GT350H er en voldsom hurtig racerbil med langt bedre køreegenskaber end originalen.

Shelby GT350H

Kabinen har fået moderne instrumenter, racerbur med 5-punkts seler og racerskålsæde. Der er plexiglas for- og bagrude for at spare vægt. Det her er en hårdkogt racerbil der er skabt til et hårdt liv på racerbanen. Det er nemlig her en Shelby GT350H hører hjemme. Men fordi de klassiske kultbiler er blevet samlerobjekter er de et sjældent syn udenfor udstillingslokalerne. Og dét synes Motorcar er synd!

Se flere billeder nedenfor – og læg et bud hvis du er frisk…

Shelby GT350H

Shelby GT350H

Shelby GT350H

Shelby GT350H

FordGT 350GT 350HklassiskMustangracerbilRM AuctionsShelbyvintage
0 kommentar
0
FacebookTwitterPinterestEmail
Brixen

forrige post
Raffineret og delikat muskelbil
næste post
Mini-Ferrari fra Alfa Romeo

You may also like

Kultbilen over dem alle genopstår

21. august 2021

I30 imod strømmen

7. marts 2019

Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i...

5. oktober 2018

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 –...

10. juli 2016

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016

Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

24. november 2015

AMG’s 911-udfordrer

27. maj 2015

991 GT3 RS – en motortosses drømmebil

24. april 2015

Giv din mening til kende Cancel Reply

Gem mit navn, email, og website i denne browser for næste gang jeg kommenterer.

Instagram

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt


Tilbage til top
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt

Read alsox

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016

Der var stil over den dengang…

3. januar 2015

Endelig – Shelby GT350 på vej

20. november 2014