Build for the track – sold for the street!
Sådan lød sloganet tilbage i 1965, da de første Shelby GT350, baseret på Ford Mustang Fastback GT 4-speed (jeps, sådan en som Motorcar har i garagen) blev sendt på gaden.
I 1965 var en GT350 altid wimbledon white. Tilvalg var guardsman blue Le Mans striber. Det er garanteret sådan de fleste husker en Shelby GT350. Bagsædet var fjernet og udstødningen var temmelig voldsom. Undervognen var strammet op og bremserne større. En særlig R-model blev straks en frygtet modstander på racerbanerne og vandt utallige motorløb.
I 1966 skete der lidt ændringer (til det mindre hårdkogte) og der kom også flere farvekombinationer til. Nu lugtede Shelby dollars, for GT350 var allerede blevet et hit. Imidlertid var 1965-modellerne en dårlig forretning for Ford, og desuden mente Ford forhandlerne, at man kunne sælge endnu flere GT350’ere, hvis bare bilen havde bagsæde og den ikke larmede helt så meget. Suk, tænker du. Ja regnskabsfolk har det med at ødelægge alt det sjove – også dengang. Nuvel, selv om GT350 i 1966 blev en smule mindre hårdkogt (nu kunne du også få automatgear), og tillige blev produceret i meget højere antal (der blev solgt 4-gange så mange GT350 i 1966), skete der noget interessant. Det amerikanske biludlejnings-selskab, Hertz, havde nemlig oprettet The Hertz Sports Car Club. Ideen var at voksne, og derfor formodede fornuftige, personer til en lidt højere leje kunne opleve fornøjelsen ved at køre en rigtig sportsvogn. For 17$ pr dag eller 70$ pr uge, plus 17 cents pr mil, kunne du køre afsted i en Shelby GT350. Hertz bestilte i alt 1.000 stk, og de fik sågar egen modelbetegnelse; GT350H. I folkemunde blev de nu hurtig kendt som “Rent-a-Racer“. For billigere racerbil fandtes ikke. Lej en GT350H til weekenden, kør racerløb og aflevér den igen om mandagen. Det var et perfekt set-up, det kunne selv fornuftige mennesker se. Og selvom Hertz betalte i dyre domme for skifte bremser og dæk i eet væk var PR-værdien enorm. 800 af GT350H’erne var sorte med guldfarvede Le Mans striber. De resterende 200 var en blanding af de farver man i 1966 kunne få en GT350 i. Det var rød, hvid, blå og grøn, mange af dem fik desuden de guldfarvede Le Mans striber.
Og det bringer os til denne Shelby GT350H, med chassisnummer SFM 6S564, der skal under hammeren hos RM Auctions den 15. november 2014. Den forventes at blive solgt for 100.000 – 150.000$. Det kan umiddelbart synes relativt billigt. Andre Shelby GT350 er tidligere blevet solgt til langt højere beløb. Årsagen skal findes i motorrummet. Her lægger den originale 289 kubiktommer (4,7 liter) V8-motor nemlig ikke længere.
Der er nu ikke grund til at være trist, ihvertfald ikke hvis du har tænkt dig at bruge bilen til andet end at stå i en åndsvag udstilling. Denne GT350H er i 2003 blevet totalrenoveret og ombygget til en rigtig racerbil, der med succes har deltaget i flere klassiske motorløb. Motoren er et bæst af en V8. På 295 kubiktommer (4,8 liter), en kompression på hele 12.7:1 og moderne custom-polerede topstykker, samt en enorm BLP 750 CFM Winston Cup racer karburator, yder den efter sigende mere end 550 hk. Originalen havde 271 hk! En 4-trins racergearkasse fra Jerico, Hurst shifter og Cobra racerundervogn med skivebremser hele vejen rundt sørger for, at denne GT350H er en voldsom hurtig racerbil med langt bedre køreegenskaber end originalen.
Kabinen har fået moderne instrumenter, racerbur med 5-punkts seler og racerskålsæde. Der er plexiglas for- og bagrude for at spare vægt. Det her er en hårdkogt racerbil der er skabt til et hårdt liv på racerbanen. Det er nemlig her en Shelby GT350H hører hjemme. Men fordi de klassiske kultbiler er blevet samlerobjekter er de et sjældent syn udenfor udstillingslokalerne. Og dét synes Motorcar er synd!
Se flere billeder nedenfor – og læg et bud hvis du er frisk…