Motorcar

WROOM WROOM

Brixen juli - 2 - 2010

Har du lidt for mange klip i kørekortet, benzin i blodet og drømmer du dig ofte hen hvor fartkameraer, cykellister og gamle damer er en saga blot? Så er det bare at melde dig til en trackday nær dig. Her kan du nemlig give al den pedal du vil, i sikker afstand fra fartgrænser, ubetinget vigepligt og alle de andre trafikkanter.

At få lov at give fuld gas ned af langsiden, tage hårnålesvinget med hvinende dæk, accelerere og bremse for fuld kraft, er noget de fleste med kørekort ind imellem drømmer om. Og du behøver ikke hedde Schumacher for at realisere drømmen. Faktisk er det nok at melde sig til en trackday, noget som flere og flere får øjnene op for. Det kræver blot en styrthjelm og så naturligvis din egen bil. Men om det er en ældre en af slagsen eller den nyeste GTI på EPO, er for så vidt underordnet. Uanset, er det en befrielse at få lov at køre rigtig stærkt, lære at bremse og styre rigtigt. Du lærer en masse om dine egne og din bils grænser. Og en lukket bane er det eneste rigtige sted til denne lektion

Motorcar satte sig for at afprøve hvordan en nybegynder oplever en trackday, både på banen og udenfor. Og ikke mindst om det er noget almindelige bilister kan bruge i deres hverdag. Bliver man en bedre bilist?
For som Trackdayklubbens motto lyder – det er ikke hvad du kører, men hvordan!


 
Valget faldt på friske Henriette Friis, en gennemført Københavner pige, vant til at køre gennem byen – på cykel vel at mærke! Og vi fandt også den helt rigtige bil, en rigtig tøse-by-bil, nemlig en rap lille Suzuki Swift, venligst stillet til rådighed af Aunsbjerg.com.

Vi kørte afsted fra København en meget meget tidlig juni morgen. Målet var Padborg Park, hvor Trackdayklubben afholdte deres 4. trackday i år.

Se hvordan Henriettes første trackday forløb i filmen ovenfor…

Et par gode råd når du selv skal afsted på trackday:

  • Check din bil nogle dage inden du tager afsted, så du kan nå at fixe evt. mangler. Check især olie, dæk og bremser. En tur på bane stresser din bil i en helt anden grad end på offentlig vej.
  • Du kan med fordel pumpe en smule ekstra luft i dine dæk når du skal på bane, der er som regel en pumpe ved banerne.
  • Kør nu ikke med hovedet under armen, men start stille og rolig og øg så dit tempo omgang efter omgang.
  • Benyt dig af muligheden for at køre sammen med en instruktør eller en anden der kender banen godt hvis det er første gang for dig.
  • Og lad nu være med at trække håndbremsen efter du har kørt!
  • Du kan finde mere information om trackdays på Trackdayklubbens hjemmeside – www.trackdayklubben.dk

    Kategorier: Film, Trackday

    Svar


    © 2015 Motorcar