En ting er at køre gadekryds ræs. Noget helt andet at køre på en rigtig racerbane. Motorcar tog den hurtige og frække Seat Ibiza Cupra med på GP banen ved Nürburgringen for at se hvordan den klarer sig blandt Porscher og hardcore trackbiler.
Nürburgring er mere end Nordsløjfen. Her findes også en ægte GP bane på over 5 km, helt præcis 5148 meter. Den har 16 sving, og som Nordsløjfen er den også dejlig kuperet. Forskellen er blot at den er meget bredere end Sløjfen og mere vigtigt – her går det ikke nødvendigvis galt hvis du kører af banen, da her er masser af sandkasser etc. i svingene. Banen er virkelig fed og bestemt en oplevelse værd hvis du får chancen. Det koster 30 euro for 20 minutters kørsel, men der er kun åbent for Touristenfahrt visse dage så check evt. på nuerburgring.de inden du kører afsted.
Er det første besøg på en større bane får du lidt af et chok. Alene pit-området er større end nærmest hele Padborg Park, og når du kører igennem et af pitværkstederne for at komme ud til start, føler du dig et kort sekund som Tom K på vej mod starten i Le Mans!
Jeg ligger ud med at sætte DSG gearkassen i Sportsmode og selv lade den styre gearskiftene. På almindelig vej er den ganske enkelt for hidsig og anstrengende i S-mode med sine meget sene skift, som var du en af de søndagsbilister der konsekvent kører i for lavt gear. Men her på racerbanen må S da være det rigtige valg. Det giver da også en hel del bedre mening, her hvor du kun for langsomt kan komme op i fart, med de meget sene skift. Accelerationen er imponerende for en 1.4 liters, kompressor og turbo gør et fantastisk job. Problemet er mere under de hårde nedbremsninger. Her er Seaten simpelt hen ikke hurtig nok i sine nedgearinger til at hjælpe med at bremse de knap 1300 kg ned.
Jeg tager nu selv kontrollen over de 7 gear med de små skiftepaler bag rattet. Det er både fantastisk mere involverende, men også effektivt. Ved nedgearingerne giver den lille spanier selv mellemgas og det er fedt! Jeg kan dog stadig ikke tvinge den ned i et lavere gear end den selv ønsker. Og betyder det at du ender i det røde felt på omdrejningstælleren, ja så synes Seaten såmænd ikke det er en god ide at ligge et lavere gear ind. Og det er jo præsis det scenarie der udspiller sig i mange af de vigtigste sving på en bane, hvorfor jeg ikke kan være særlig begejstret for DSG gearkassen som trackday legetøj. Opskiftene sker naturligvis lynhurtigt pga. dobbeltgearkassen og lydkulissen der følger med hvert skift er som absint. Forbandet vanedannende!
Handlingen i den lille spanier er som en lille flamenco-danser, let og adræt og den danser i takt til den taktstok du svinger. Den styrer fint ind i svingene, neutralt vel at mærke. Understyrer den kommer du for stærkt og overstyring skal fremprovokeres. Undervognen er stram og hård og kommer til sin ret her på banen, både i hurtige og langsomme sving føles Ibiza Cupra på hjemmebane. Der er minimal krængning og det er godt, for sportssæderne kunne godt støtte dig noget mere!
Det er fint at have en potent motor, et hurtig gearskifte og god handling når du skal køre race. Men det nytter alt sammen intet hvis du ikke har bremserne til at matche den øvrige pakke. Det er da heller ikke uden grund at bremserne er noget af det der først bliver optimeret på trackday/racer biler. Det er ikke fordi Ibiza Cupra har dårlige bremser. Med 288 mm skiver foran er de noget større end på standard modellen. Den bremser som sådan også fint nok – de første par omgange! Herefter bliver de simpelthen for varme og må have en lille siesta og resten af omgangene tager jeg den lidt med ro. Den bremser stadig nogenlunde – den er bare lettere svampet, så der er ingen grund til at udfordre skæbnen og spille fandango!
Konklusionen efter et besøg ved Nürburgring er, at Seat Ibiza Cupra er en ægte mini GTI som har sin plads på de små snoede veje. Her er den sjov, lynhurtig og en lille charmetrold med et lydspor og udseende der kvikker op. De mange små snoede veje i Eiffel området der omgiver Nürburgring og Ibiza Cupra er en herlig cocktail, og her spiller bilen virkelig op til dans og narrestreger. Men på en bane tar Ibizaen munden for fuld og her overlader den lille Seat bedst scenen til de rigtig hårde drenge.
Specs:
Motor: 4 cylindere, 1390 ccm., kompressor og turbo.
Ydelse: 180 hk/6200 omdr.
Moment: 250 NM/2000-4500 omdr.
Transmission: 7 trins DSG
Tophast: 225 km/t
0-100: 7,2 sek.
Vægt: 1297 kg
Km/l: 15,6
Pris: Fra 315.000 kr