Seat Leon Cupra R er som en psykopat med personlighedsspaltning. På den ene side en praktisk og relativ anonym hverdagsbil med 5 døre, isofix beslag og god plads. På den anden side en potent gaderacer med saft og kraft, en voldstærk motor der spiser omdrejninger til morgenmad og en undervogn og bremser der matcher.
Seat Leon Cupra R er bilen til drengerøven der er blevet voksen og har fået familie – men som stadig gerne tager til en trackday i ny og næ. Faktisk burde der følge en medlemsskab til Trackday Klubben med når du køber en Cupra R. Du kan slet ikke køre Cupra R, som både den og du fortjener, på offentlig vej hvis du har dit og andres liv kært.
Til en trackday derimod kommer den virkelig til sin ret…
Første indtryk af Seat Leon er, at det er en flot designet bil. Tag en standard version og put et par flotte fælge på, og du har en fræk og sportslig bil. Præsis som langt de fleste Leon kørere allerede gør! I Cupra R versionen er den blevet lettere pumpet, men slet ikke i stil med f.eks. Focus RS som har kæmpe skærmkasser og spoilere. De store 19 tommer alu, en specialgrill og et par R emblemer hist og her, gør det ud for den kosmetiske opgradering for den vildeste Seat til dato. Først når du kommer tæt på og ser R emblemerne opdager du, at her er tale om en voldsom Seat. Kigger du ind i kabinen opdager du desuden et sæt racer-sæder foran. På den måde er den ret anonym og skilter ikke umiddelbart med at her kommer en fartmaskine. Motorlyden er også fuldstændig stille og rolig. Så længe du bliver under 2800 omdr./min vel og mærke!
Du kan hente unger i den for der er god plads på bagsædet og der er enddag isofix beslag til barnestol etc. Baggagerummet rummer de daglige indkøb og kufferterne til turene sydpå og når du skal i IKEA med kæresten kan du ligge bagsædet ned, helt eller delvist, så der er plads til både Rationell, Ivar og Faktum!
Det er den type bil hvor du glæder dig til søndagsturen – eller sågar glæder dig til turen ned til svigermor. En bil hvor det at sætte sig ind og starte bare er en fornøjelse – hver gang! Det største minus er udsynet bagud, der ikke er imponerende ved især bykørsel.
Det helt store kick kommer, når du begynder at udforske opgraderingerne og forskellene i forhold til de andre hurtige Leon modeller. Motoren er et kapitel for sig. Du ved sikkert allerede, at samme motor bruges i flere andre hurtige biler i VW koncernen, f.eks. Audi S3.
Den yder 265 hk og har et voldsomt moment på hele 350 nm. Lige når du starter den, lyder den et kort øjeblik som en diesel og man når at tænke, WTF! Men så snart nålen på omdrejningstælleren passerer 2800 omdrejninger kommer den spanske saft og kraft i lind strøm. Lyden fra udstødningen forvandles til, ikke et brøl, men nærmere en potent snerren der virkelig signalerer kraft. Og nålen flytter sig virkelig hurtig opad hvis du holder på, både den på speedometeret og omdrejningstælleren vel at mærke, og den sidste fortsætter ufortrødent op til 7000 omdr./min. Og så går det altså hurtigt…
Bag de kæmpe 19 tommer alufælge sidder en af de andre opgraderinger. Enorme 345 mm bremsere med røde kalipere. Det ser ikke bare røvfrækt ud – det virker også fabelagtigt.
Til at tøjle de 265 hyppere har Seat ingeniørerne valgt et elektronisk differentiale, XDS hedder systemet. Det arbejder sammen med ESPen og hjælper til med at få kræfterne ned på asfalten. Testbilen havde dog ingen problemer med at lave hjulspin under acceleration i både 2. og 3. gear. Særlig på våd vej var Cupra R lettere mental, men der var godt nok heller ikke meget mønster tilbage i fordækkene da vi hentede bilen.
Alt i alt har du altså, i Cupra R, både en praktisk familiebil og potentiel racer.
Men hvordan opfører Cupra R sig så på en bane?
Vi satte os for at udforske dens racer-egenskaber for alvor og besøgte Trackday Klubbens 17. event på Padborg Park.
Heldigvis var det flot solskinsvejr den dag. For i dagene op til havde det regnet og her var Cupraen meget utøjerlig. Det skyldtes især meget slidte fordæk på testbilen som uden problemer lavede hjulspin i 3. gear og nærmest skøjtede hen over forhjulene i sving. Knap så sjovt!
Men på tør asfalt var der fint greb i forhjulene, som dog tydeligt bar præg af, at det ikke var første gang denne Cupra R satte sine spor på en bane. Men det er jo også det bilen er mere eller mindre skabt til.
Jeg roste ovenfor motor og bremser til hverdagsbrug. Til trackdays bliver du rigtig glad for de store bremsere der virkelig tager fat. Og motoren, jo man kan virkelig godt forstå den motor bliver lagt i stort set alle de hidsige biler i VW koncernen, for hold da op hvor er der ryk i den. Den har et super moment, så kræfterne er til stede selv ved lave omdrejninger. Men samtidig tager den omdrejninger så man skulle tro den var på EPO. Den er lynhurtig oppe i det røde felt omkring de 7000 snoreture, klar til næste gear hvor proceduren blot gentager sig. Et udenlandsk blad har da også målt effekten i Cupra R motoren til over 275 hk, altså ca. 10 mere end opgivet! Det går altså også rigtig stærkt og lyden der følger med er rigtig rigtig lækker. Det er ikke mange 4 cylindrere der lyder så godt som Cupra R. Lyden er ikke specielt høj – den er bare ufattelig god.
Gearkassen er en herlig 6 trins sag. Skiftet er præsist, stramt og kort og du kan lave nogle temmelig hurtige skift.
Cupra R ligger rigtig solidt i svingene og du skal virkelig presse den hvis den skal understyre. Indstyringen er præsis, styretøjet stramt og lige som det skal være i denne type bil, som både skal virke i hverdagen og til trackdays.
En runde på Padborg Park i Cupra R forløber sådan her…
Du passerer startlinien ca. midt på langsiden og accellererer kraftigt ned mod 100 meter mærket. For enden af langsiden venter et 180 graders venstre kurve så du er godt oppe at stå på bremsen, og de store bremsere skuffer ikke. Nedgearing til først 3. og så 2. hjælper også med til at bremse, og Cupraen kvitterer med hidsig motorgang mens du kaster den ind i den skarpe kurve. Planter du foden i gulvet nu spinner fordækkene, så enten må du op i 3. og lade det voldsomme moment tage over, eller lige dosere kræfterne. Du når dog kun at holde gassen ganske kort, da en 90 graders højrekurve venter. Den kan du med fordel tage i 3. for der er moment nok og du undgår at det bare går op i spind. Kort efter venter en ny nedbremsning og endnu en 180 grader kurve til venstre. Cupraen ligger helt stabil rundt og der er ingen tendens til understyrring, og XDS systemet hjælper med at “trække” dig ud af kurven i høj fart uden hjulspind. Straks efter må du lige give et hurtig dab på bremsen, og du kan tage den 90 graders kurve der kommer hastigt imod dig ind over curven, og hurtig tilbage på gassen og mærke accelerationen igen ned af semi-langsiden. Cupraen lyder herlig når du pisker den i 3. gear! Forude venter chikanen, der godt kan være lidt tricky, men Cupraen har ingen problemer her og styrer fint igennem og kysser lige curven med det ene hjulsæt på vej ud, og straks tilbage på gassen igen. Nu venter Big Mac kurven og den kan virkelig være hård ved forhjulstrækkerne. Inden du rammer den lange venstre kurve gearer du ned, og straks kurven åbner en smule op svinger du straks pisken igen. (Her er det virkelig tydeligt at test-bilens fordæk er færdige allerede inden vi er begyndt og for at spare bilen, vi har jo en hel dags fotooptagelser til gode, holder vi meget igen i denne sektion). Den lange venstre kurve ender i et skarpt, ca. 100 graders sving til venstre, og her må du ned i 2. gear. På vej ud mærker du igen XDS systemet, der lige hjælper en smule hvis du er lidt for tung i højrefoden. Generelt må jeg dog sige, at det er utroligt lidt du mærker til systemet, og det begrænser eller irriterer dig ikke som på mange andre biler. Det har en god margen og tillader en hel del inden det tager over. Du når lige op i 3. inden du må slippe gassen igen på vej ind i højrekurven, der åbner langsiden og før du ved af det krydser du mållinien.
Specs:
Motor: 4 cylindere, 2000 ccm.
Ydelse: 265 hk/6000 omdr.
Moment: 350 NM/2500-5000 omdr.
Tophast: 250 km/t
0-100: 6,2 sek.
Vægt: 1350 kg
Km/l: 12,3
Pris: Fra 430.000 kr