Det årlige klassiske racerløb forvandler igen barnevognenes mekka, Østerbro, til hårdkogt racerbane til glæde for store og små.
Normalt er her overvægt af barnevogne og cyklister, men en bestemt weekend i august er gaderne omkring og i Fælledparken i København, helt anderledes gearet og byder på nostalgi for både øjne og øregange. Her afvikles Copenhagen Historic Grand Prix nemlig.
I hundredevis af klassiske biler
Allerede udenfor racerbanen venter en kæmpe oplevelse for bilentusiaster og folk med hang til design og æstetik. Klassiker bilfolket har poleret krom og lak på deres sjældne automobiler op til denne årlige weekend. De holder parkeret midt i Fælledparken, skærmkant mod skærmkant i en bugtende slange så langt øjet rækker. De er kommet fra nær og fjern, indland og udland og alle mærker er her. I år har ekstra mange Alfa Romeoer fundet vej hertil i anledning af det italienske mærkes 100 års jubilæum.
Brændt gummi og højoktan
Dine næsebor fyldes af duften af højoktan benzin når du går gennem pitområdet, og du befinder dig pludselig i et andet årti, dengang mænd var mænd i olieindsmurte køredragter og en mekaniker ku reparere det meste på en racerbil med sin skruetrækker og et sæt fastnøgler. Her hersker en fantastisk stemning, konkurrenterne deler telt, værktøj og erfaringer og hjælpes ad med at få de ældre biler klar til næste heat. Det minder mest af alt om halvlegen i en oldboys fodboldkamp hvor holdkammeraterne griner og giver thumbs up for hinandens overhalinger. Gentlemanship er i høj kurs, men tag ikke fejl. Så snart startpistolen knalder, bliver der gået til stålet og der køres for at vinde. Den gamle mekanik skånes ikke og rundt om banen fyldes luften af brændt gummi, rygende bremsebelægning, oktan og den særlige duft af motorolie som kun gamle motorer kan frembringe. Fuglene der plejer at sidde dovent i trækronerne er fløjet til vandet denne weekend og selv om vi er i midten af Østerbro, småbørnsfamiliens højborg, er her ingen barnegråd eller lyden af knirkende barnevogne. I stedet udfolder et lydinferno sig da en Abarth 600 blæser forbi med en hidsig snerren fra hækmotoren der lyder som den har bællet methanol, efterfulgt af en potens brumlen fra en knaldrød Ford Falcon der lyder som kunne den flå asfalten op. Du får næsten kuldegysning når de drøner forbi og lydsporet fra et heat i GTS klassen, der byder på bl.a. Mustanger, Corvetter, Lotus og Porscher, er så meget bedre end at høre en dieselracer blæse forbi på Mulsanne langsiden.
Kontant afregning
Enorme betonklodser står side om side hele banen rundt. Her er natuligvis stor fokus på publikums sikkerhed og i mangel af afkørselsmuligheder må man stoppe bilerne skulle noget gå galt. Og det gør det desværre ind imellem. Selv små episoder bliver hurtige voldsomme, når det de gamle biler rammer først er flere tons massiv beton. Det her er helt kompromisløst og der er kontant afregning når kørerne oversatser eller begår fejl. Det smerter dybt i ens klassikker-hjerte når det sker – men at der bliver kørt så stærkt med så lille en fejlmargen er samtidigt et kæmpe boost for spændingen, der sitrer i luften i hvert heat. Og modsat nutidens racerbiler kan de fleste buler heldigvis bankes ud igen eller repareres med en god pladesmeds hjælp. De her biler er lavet til at blive brugt til race – og det bliver de. Befriende at ikke alle klassikere allerede befinder sig på et museum, men bliver kørt præcis ligeså hårdt som på datidens racerbaner tilbage i de glade 60´ere. Se det er historie – og rigtig race.
Vejret – rent Jekyl og Hyde
Sol og glade dage herskede lørdag, søndag kaos og regn. Hvor tilskuerne lørdag fik race af høj klasse mindede søndagen kørsel mest af alt om Zulu Djævleræs. Der blev smadret flere biler søndag end nogensinde før i Copenhagen Historic GP. Ærgerligt både for kørerne og de tilskuere som havde valgt søndagen til at se race.
Trods vejret nåede ca. 22.000 tilskuere gennem tælle-apparaterne og mandag morgen var Nørre Allé atter klar til den københavnske rushhour, ligesom Østerbro igen emmede af østrogen og babymos.
Se flere billeder her