Porsche har længe været ledende i klassen af analoge supersportsvogne med deres GT3 og selv om denne bil er spækket med teknologi i forhold til sin forgænger – GT3 modellen af Porsche 996 – så er det stadig en meget simpel bil i forhold til konkurrenterne fra Ferrari og Lamborghini.
Denne model har som den første GT3’er Porsches aktive undervogn PASM. Porsche Active Suspension Management (PASM) giver mulighed for at justere undervognen i to trin – et trin til almindelig vejkørsel som svarer til den tidligere GT3’s (ikke justerbare) opsætning og en sports indstilling. Med Sportsknappen trykket ind skifter undervognen til en hårdere dæmpning som kan bruges når man vil kører lidt mere aktivt eller kører på banen med sin GT3’er. GT3 har også fået en traction control som holder bagenden i skak på regnvåde dage hvor man ikke lige er i humør til at køre bredt eller har overladt rattet til ung, håbefuld racerkører.
Jeg havde fornøjelsen at låne den over et par dage men havde ikke mulighed for at teste på en bane, så jeg satte mig for at besvare spørgsmålet: giver det overhovedet mening at have sådan en bil hvis ikke du tilbringer hver weekend på en racerbane? – og svaret er JA. Bilen er forbavsende komfortabel og nem at bruge til hverdagsting – jeg havde en 911 Carrera S samtidig, og undervognen er ikke mere ukomfortabel end en Carrera med sportsundervognen. GT3 motoren er en 6 cylindret boxer på 3,6 liter har 415 hk og 405 nm og klarer 0-100 på 4,3 sekunder – og kører 310 km/t på toppen, og den har moment nok til at kunne trille rundt i byen i 2. gear uden at brokke sig. Det er dog på de lange snoede strækninger med god plads at GT3’en virkelig føler sig hjemme. Når den får nogle omdrejninger så kvitterer den med et en dybt metallisk brøl – lige så man får gåsehud. Pressionen i styretøj og den enorme bremseressourcer gør at man føler sig sikker og presser mere og mere på. GT3’en er en bil hvor man hele tiden kan udforske nye ting – så urutinerede chauffører kan lære en masse mens rutinerede chauffører bliver belønnet
Måske kunne man tænke at en GT3 er en smule overflødig – en Carrera S hvor man har tjekket de rigtige bokse af på bestillingen – med sportsundervogn og spærredifferentiale – kan næsten det samme hvis man af og til vil køre trackdays. Hvis man vil have en fokuseret racer så er GT3 RS mere hardcore. Problemet med 911’eren er at man dårlig kan se forskel på en almindelig Carrera og en Carrera S, og RS’en bliver måske lige lidt for hardcore at rulle til supermarked i – det er der hvor GT3’en er sin helt egen, er som en hverdagsduelig superbil – og i min bog får fem ud af fem stjerner!
Specs:
Motor: 6 cylindere, boxer, 3600 ccm
Ydelse: 415 hk / 7600 omdr.
Moment: 405 Nm / 5500 omdr.
Tophast: 310 km/t
0-100: 4,3 sek.
Vægt: 1395 kg
Dæk: 235/35ZR19 / 305/30ZR19
Km/l: 7,7
Nypris (2006): 2.400.000 kr