Top Posts
Kultbilen over dem alle genopstår
I30 imod strømmen
Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i Alperne
VW Golf GTE – en GTI til det halve?
Italiensk fotomodel på alle fire
Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur
Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt
AMG’s 911-udfordrer
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
Nyheder

Porsche’s egen 911-killer

af Brixen 4. februar 2015
skrevet af Brixen 4. februar 2015

cayman GT4-1

Der bliver kamp til stregen for at få fingre i Porsche’s nye Cayman GT4, udviklet af Porsche Motorsport ligesom GT3 og alle Porsche racerbilerne, og noget nær den perfekte drivers-sportsvogn. Lige så hårdkogt som 911 GT3, men et tandhjul mere involverende. Modsat storebror 911 GT3 fås Cayman GT4 nemlig udelukkende med den herlige 6-trins manuelle transmission kendt fra de andre Cayman-modeller. Og dét er noget mange GT3-købere har sukket efter da den nye GT3 (991-udgaven) jo udelukkende fås med en special dobbelkoblingstransmission. Lynhurtig, men lidt … skal vi sige, mindre involverende end en manuel gearkasse. Gearingen er den samme som på GTS-udgaven og den lækre mellemgas ved nedgearinger-funktion er her også, men kan naturligvis slås fra til de der selv mestrer heel’n toe-teknikken.

Alle der tidligere har været så heldige at køre en Cayman kan berette om en bil i perfekt balance, og selv GTS-modellen, den hidtil mest powerfulde Cayman, skriger på flere kræfter. Det får GT4-udgaven nu endelig. Med en neddroslet udgave af 911 Carrera S-motoren, en 3,8 liters 6-cyl. boxermotor, yder Cayman GT4 ifølge Porsche selv mindst 385 hk, hvilket er 45 hk mere end den hidtige Cayman-topmodel, GTS. Det røde felt begynder ved 7.800 o/min. Motoren er modsat GT3 ikke med tørsump, men Porsche lover, at Cayman GT4 alligevel kværner Karosellen uden olietryksproblemer. Apropos Nürburgring, så mener Porsche, at en omgang i Cayman GT4 er overstået på bare 7:40 minutter.

cayman GT4-2

Vægten er 1.340 kg og næsten hele undervognen stammer fra GT3-hylderne hos Porsche Motorsport. Der er et væld af justeringsmuligheder, både affjedningens hårdhed og højde, cambervinkelen og krængningsstabilatorernes hårdhed kan finjusteres til ethvert temperament. På bagakslen har GT4 et makanisk LSD-differentiale med Torque Vectoring-systemet, der sørger for at bremse det inderste hjul i kurverne og på den måde hjælper bilen hurtigere igennem og modarbejder understyring. I øvrigt er GT4 30 mm lavere end en normal Cayman. Justérbar PASM-undervogn er selvsagt standard på Cayman GT4. Der er to indstillinger: Normal og Sport.

cayman GT4-8

Cayman GT4 kører på 20″ letvægtsfælge med 245 mm klæbrig gummi forrest og 295 mm brede bagdæk. Det giver plads til store 380 mm skiver både forrest og bagest. Dog er der 6-stemplede calipre foran mod 4-stemplede bagest. Har du tænkt dig at køre 24 times løb, eller er du blot typen der ikke går ned på udstyret, kan du sågar opgradere til keramiske skiver i den voldsomme dimension af 410 mm.

cayman GT4-4

I kabinen sørger ægte sportssæder for at holde chaufføren i fast jerngreb i enhver situation. Naturligvis har Porsche nænsomt garneret med alcantara både på sæder, rat og andre steder i interiøret, så du ikke er i tvivl om, at du sidder i en bil der mener det alvorligt.

Det samme vidner den enorme hækspoiler om. Ved bilens tophastighed genererer Cayman GT4 100 kg downforce.

cayman GT4-6

Modelinfo:
6-cyl, 3.800 ccm
ca 385 hk ved 7.400 o/min
420 Nm ved 4.750 o/min
Topfart: 295 km/t
0-100 km/t: 4,4 sek.
Køreklar vægt: 1.340 kg
Prisgæt: Lidt billigere end den billigste 911’er (Godt 1.9 million kr.)

Porsche Cayman GT4 er på gaden til foråret. Men pas på med at parkere bissen hvor som helst. Se hvorfor i Porsche’s reklamefilm nedenfor…

911911-killerCaymanGT3GT3-killerGT4PorschetrackcarTrackday
0 kommentar
0
FacebookTwitterPinterestEmail
Brixen

forrige post
Der var stil over den dengang…
næste post
Verdens ældste kørekursus er stadig det bedste

You may also like

Kultbilen over dem alle genopstår

21. august 2021

I30 imod strømmen

7. marts 2019

Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i...

5. oktober 2018

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 –...

10. juli 2016

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016

Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

24. november 2015

AMG’s 911-udfordrer

27. maj 2015

991 GT3 RS – en motortosses drømmebil

24. april 2015

Giv din mening til kende Cancel Reply

Gem mit navn, email, og website i denne browser for næste gang jeg kommenterer.

Instagram

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt


Tilbage til top
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt

Read alsox

Shelby GT350H under hammeren

31. oktober 2014

Mazda laver global MX-5 Cup

5. november 2014

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016