Motorcar

WROOM WROOM

Brixen juli - 17 - 2014

Porsche 991 GT3

Da den seneste Porsche 911 (typebetegnelse 991) blev introduceret for et par år siden var der især én særlig model rigtig mange hårdkogte typer ventede på. Kultbilen 911 GT3! I sommeren 2013 kom forløsningen – kortvarig ihvertfald! Den nyeste GT3 er på mange måder både banebrydende og kontroversiel. Den legendariske Hans Mezger-motor, der oprindelig blev udviklet til Le Mans i GT1-raceren, er sendt på pension, og en 3,8-liters 6-cyl. boxermotor med direkte indsprøjtning ligger i stedet i hækken. Motoren er løst baseret på Carrera S-motoren. Den har naturligvis fået den helt store tur af Porsche’s motorsportafdeling. Tørsumpsmøring, plejlstænger i titanium, smedede stempler og nye topstykker med større ventiler og kanaler er bare nogle af dens finesser. Resultatet er 475 hk, der først leveres oppe i det røde omdrejningsfelt, helt deroppe hvor det normalt kun er motorcykler og racerbiler der færdes. Ufattelige 9.000 o/min tager boxermotoren nu.

Porsche 991 GT3

Men på grund af en fejlkonstruktion i motoren brændte to biler til aske, hvorfor Porsche i starten af 2014 groundede alle solgte 991 GT3 indtil fejlen var fundet. Knap så fedt for de nye ejere men et par måneder senere var fejlen lokaliseret og alle GT3’ere fik en ny motor monteret.

En anden af de kontroversielle nyheder er gearkassen. GT3 fås ikke længere med manuel gear, hvilket seriøst har fået puristerne til at ryste af skræk. I stedet har 991 GT3 en 7-trins PDK-gearkasse med dobbeltkobling. Men det er ikke en vanlig PDK-gearkasse. Den er nemlig gjort endnu hurtigere og mere brutal end den PDK i alle andre Porsche-modeller. Du kan eksempelvis trykke begge skiftepaler ind på samme tid hvilket giver samme resultat som når du trykker koblingspedalen i bund i en bil med manuel gear. Derudover er udvekslingerne kortere og ligger tættere end i en normal PDK-gearkasse.

Porsche 991 GT3

En anden banebrydende nyhed er den medstyrende bagaksel som 991 GT3 har lånt fra 991 Turbo-udgaverne. På GT3’eren styrer bagakslen dog ikke helt ligeså meget med som på Turbo’erne. Ved lav fart styrer baghjulene modsat forhjulene, mens de over 80 km/t styrer i samme retning. Det sidste giver samme effekt som var akselafstanden ca. 10 cm længere, og giver altså mere stabilitet ved høj fart. Omvendt bliver GT3’eren mere manøvrevillig når baghjulene styrer modsat ved lav fart.
991 GT3 har naturligvis adaptiv PASM-undervogn som standard ligesom forgængeren.

Porsche 991 GT3

Dybe letvægts-skålsæder holder dig fast i selv de hårdeste kurver, men komforten er alligevel i top og aircondition og radio er standard – men mindre du da direkte fravælger det ved bestillingen!
Her kan du f.eks. også gøre det indvendige af din 991 GT3 endnu mere rå og hårdkogt. Du kan nemlig bestille den så den er køreklar til selv den hårdeste trackday med bur, 6-punktsseler og stor ildslukker. Det er præcis sådan en GT3 skal se ud hvis du spørger Motorcar.

Porsche 991 GT3

Modelinfo:
6-cyl. boxer, 3.799 ccm
475 hk ved 6.250 o/min
440 Nm ved 6.250 o/min
Topfart: 315 km/t
0-100 km/t: 3,4 sek.
0-160 km/t: 7,5 sek.
Køreklar vægt: 1.505 kg
Pris: 2.949.059 kr.

Kategorier: Nyheder

Svar


© 2015 Motorcar