Top Posts
Kultbilen over dem alle genopstår
I30 imod strømmen
Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i Alperne
VW Golf GTE – en GTI til det halve?
Italiensk fotomodel på alle fire
Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur
Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt
AMG’s 911-udfordrer
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
BiltestNyheder

AMG’s 911-udfordrer

af Brixen 27. maj 2015
skrevet af Brixen 27. maj 2015

AMG_GTS_6

AMG’s afløser for den legendariske SLS hedder GT. Tilføj et S (GTS) og du har topmodellen. Den er mindre end SLS, men stadig bred som en lastbil. V8’eren er downsizet – naturligvis! – men det sublime AMG-lydspor fra de otte cylindre er heldigvis stadig olm som den ondeste ork. Den 4-liters V8 har biturbo og hos alle andre producenter end netop AMG tager den noget af fornøjelsen – i det mindste for dine øregange. Men ikke hos AMG. AMG GTS lyder mindste ligeså brutal som Jaguar F-Type R Coupé. Og den skræmmer altså både børn og voksne fra vid sans med pedalen i bund!

AMG_GTS_9

Hvis du vil have specs og detaljer så læs mere lige her. Vil du vide hvordan den kører så læs videre. Det første du gør når nakkehårene har lagt sig, efter V8-brølet der fremkommer når du trykker startknappen ned, er at frygte alt omkring dig. Altså med mindre naturligvis du kører en SLS til hverdag. For AMG GTS er lav og særdeles bred, hvilket gør at du føler du rammer alt i miles omkreds. Det vender du dig sikkert hurtig til. På den måde minder AMG’en lagt mere om førnævnte Jaguar end en Porsche 911, der mere smøger sig om din krop som en veltilpasset kørehandske om din hånd. Også lydmæssigt og køremæssigt. Formodentlig er det da også hos Jaguar de skuler bekymret til den nye AMG end hos Porsche. Men een ting kan 911’eren ikke give dig. Er du til V8’ere er der ingen erstatning – og her er der få der kan matche AMG (det skulle da lige være Jaguar!). Den kraft du oplever når højre pedal mases i bund er fantastisk og der er meget lidt der kan forberede dig på noget lignende med mindre du da er pilot! Og lyden – ja den kan en Porsche 911 altså ikke slå – ikke engang tæt på.

AMG_GTS_3

Vi er kørt ud på vores favorit-veje, med masser af sving og bakker. Vejene er ikke brede så der skal helst ikke komme en SLS eller en anden GTS den modsatte retning – men hvor store er chancerne da også for det. Og en traktor må ud i rabatten – sådan er det. På disse veje kommer GTS langt mere til sin ret end man skulle tro. Naturligvis er det en Gran Turismo-bil der kan æde km efter km af Autobahn, men den er langt mere adræt end hvad du nok ville vente. Og så igen. Den er lav og bred og motorene er trukket så langt tilbage at det næsten giver mening at tale om en centermotorbil. Styretøjet er godt vægtet og de voldsomt brede forhjul bidder i asfalten så man tror at der er slicksdæk monteret.

AMG_GTS_7

Turbotøven – glem det. Kræfterne er der i overflod allerede i det splitsekund højre fod reagerer på hjernes befaling. Momentet er næsten skræmmende så du skal tænke dig godt om før du … – eller rettere du skal bare lade være at slå ESC-systemet fra. Der er ingen grund til det for du får snor nok til at have det løssluppen uden at risikere buler eller det der er værre. Er den hurtig? Det kan du bande på. Kører den godt? Ja. Er den fed? Mega-fed. Ligeså godt som en Porsche GT3? Er du tosset, nej. Men det er næppe missionen. Til gengæld kommer du helt sikkert til at se flere GT(S) på vejene (nok mest på ferie-turen ned gennem Tyskland) end SLS – så succes skal den nok få.

Modelinfo:
V8, 3.982 ccm
510 hk ved 6.250 o/min
650 Nm ved 1.750 o/min
Topfart: 310 km/t
0-100 km/t: 3,8 sek.
Køreklar vægt: 1.615 kg
Pris: 2.865.000 kr.

AMGGTS
0 kommentar
0
FacebookTwitterPinterestEmail
Brixen

forrige post
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
næste post
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

You may also like

Kultbilen over dem alle genopstår

21. august 2021

I30 imod strømmen

7. marts 2019

Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i...

5. oktober 2018

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 –...

10. juli 2016

Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS

5. juli 2016

Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

24. november 2015

991 GT3 RS – en motortosses drømmebil

24. april 2015

Verdens ældste kørekursus er stadig det bedste

19. marts 2015

Giv din mening til kende Cancel Reply

Gem mit navn, email, og website i denne browser for næste gang jeg kommenterer.

Instagram

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt


Tilbage til top
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt

Read alsox

Porsche’s egen 911-killer

4. februar 2015

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Porsche 991 GT3 – endelig…

17. juli 2014