Top Posts
Kultbilen over dem alle genopstår
I30 imod strømmen
Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i Alperne
VW Golf GTE – en GTI til det halve?
Italiensk fotomodel på alle fire
Den ultimative test af Ford Mustang 2015 – Helvede tur/retur
Nu vil AMG køre fra Porsche’s GT3 RS
Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt
AMG’s 911-udfordrer
991 GT3 RS – en motortosses drømmebil
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
BiltestFilmTrackday

Opel på epo

af Brixen 19. april 2010
skrevet af Brixen 19. april 2010

Vi tog til en trackday arrangeret af Track-Meet.dk, for at stifte nærmere bekendskab med den lille frække racer, Opel Corsa OPC. Det var ikke nogen dårlig oplevelse.

OPC modellen er den voldsomste Opel Corsa nogensinde. Sammenlignet med konebilen og bybilen som du typisk kender Corsaen som, er OPC i en helt anden liga. Selvom OPCen er hårdt sat op i standard-trim og opfører sig eksemplarisk på en bane, gik turen fra Kbh. til Padborg Park uden kiropraktor-hjælp eller ømme baller. Recaro sæderne holder dig fantastisk godt fast når det går løs på banen, men yder dig altså også retfærdighed på motorvejen til dagligt. Og de ser iøvrigt super svedige ud! Du får også et rigtigt lækkert læderrat at kramme dig fast til når det går løs, men derudover er der ikke noget lækkert over interiøret. Knapper og kontakter er plastic og der er ikke feinschmeckerei her. Men det er naturligvis heller ikke kriteriet når du køber en Corsa OPC eller tilsvarende bil, men på den anden side ville det jo ikke skade.

Til dagligt er Corsa OPC’en en rap lille sag. 17 tommer fælge, diffuser bagtil, fræk center-udstødning og en sportsgrill fortil samt andre små tricks giver OPC et helt andet udtryk end standard modellen. Den ligner ikke en sportsvogn men er dog alligevel så fræk i sit udtryk, at jeg en morgen på vej på job kunne lokke en Aston Martin DB7 til et lille dragrace. OPC’en tog sin første skalp – den er overraskende hurtig.

Men det er selvfølgelig på banen at Corsa OPC rigtig kommer til sin ret. De store bremsere, de brede lavprofildæk, den hårde opsætning, recaro-sæderne, den præsise styring og ikke mindst den bomstærke turbomotor. 1.6´eren yder 192 hk og op til 260 Nm. i kortvarig overboost. Den samlede pakke fungerer rigtig godt her på Padborg Park, og den lille bil fortsætter med at tage skalpe fra alt fra voldtunede trackday-biler til Lotus og BMW’er.
I de hurtige sving ligger Corsa OPC utrolig stabil og der er ikke optræk til understyring, nærmere en lille tendens til lige at smække enden ud. I de langsommere hjørner, hvor der skal accelereres ud af svinget, mærker man naturligvis at bilen har forhjulstræk og man skal være forsigtig med speederfoden hvis det ikke blot skal gå op i røg. Motoren har godt med træk selv i mindre hidsige omdrejninger og det er faktisk ikke nødvendigt at bruge 2. gear mere end et sted på Padborg Park.

Var det ikke for at skåne dæk og bremser for max afstraffelse, kunne jeg køre Corsa OPC dagen lang og stadig have det sjovt som bare fanden. Det er altså en rigtig fin lille bil – og forbandet hurtig…

0 kommentar
0
FacebookTwitterPinterestEmail
Brixen

forrige post
Oldschool racing
næste post
Racerkører for en dag

You may also like

I30 imod strømmen

7. marts 2019

Drop skiferien og tag med på Sne-kørekursus i...

5. oktober 2018

VW Golf GTE – en GTI til det halve?

25. marts 2018

Italiensk fotomodel på alle fire

20. februar 2018

Den ultimative test af Ford Mustang 2015 –...

10. juli 2016

Ford Mustang Ecoboost – krikken er halt

24. november 2015

AMG’s 911-udfordrer

27. maj 2015

991 GT3 RS – en motortosses drømmebil

24. april 2015

Verdens ældste kørekursus er stadig det bedste

19. marts 2015

Ny BMW M3 skuffer (lidt)

5. november 2014

Giv din mening til kende Cancel Reply

Gem mit navn, email, og website i denne browser for næste gang jeg kommenterer.

Instagram

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt


Tilbage til top
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
Motorcar
  • Nyheder
  • Biltest
  • Film
  • Vintage
  • Trackday
© 2021 MOTORCAR
Design af website: Visuelt

Read alsox

Nybegynder på racerbane

2. juli 2010

Kør da i havet!

20. april 2010

Monte Carlsberg

20. april 2010